Bilet: 7 zł, osoby poruszające się na wózkach: bezpłatnie
Czas trwania: 1 h 40 min.
Dostępność:
Jean Sibelius - Łabędź z Tuoneli op. 22 nr 2 [10?]
Siergiej Prokofiew - II Koncert fortepianowy g-moll op. 16 [30?]
Przerwa [20?]
Béla Bartók - Koncert na orkiestrę [40?]
Trzy kompozycje koncertu powstały w ciągu pięciu dekad, a ich zestawienie ciekawie ukazuje intensywność stylistycznych przemian, jakie się w tym okresie dokonały. Łabędź z Tuoneli (1895), to część suity Lemminkäinen Sibeliusa na kanwie starofińskiego eposu, Kalewali. W neoromantycznym, bardzo ekspresyjnym duchu, przywołuje legendę o łabędziu (symbolizuje go sławne solo rożka angielskiego) przemierzającym krainę umarłych ? Tuonelę.
Partytura ukończonego w 1913 r. II Koncertu fortepianowego Prokofiewa spłonęła podczas bolszewickiej rewolucji ? autor zrekonstruował ją po 10 latach od skomponowania, ale zarazem znacząco przerobił; wspominał żartem, że w zasadzie powinien to być IV Koncert (po Trzecim z 1921). Utwór nosi ciekawe ślady swoich dramatycznych losów, łącząc elementy stylów z różnych okresów twórczości Prokofiewa. Usłyszeć można go stosunkowo rzadko, gdyż uchodzi za dzieło arcytrudne dla pianisty i tylko nieliczni wykonawcy są w stanie się z nim zmierzyć.
Koncert na orkiestrę Beli Bartóka, późne arcydzieło węgierskiego kompozytora, powstał w 1943 roku na zamówienie Koussevitzky Foundation. Premiera miała miejsce 1 grudnia 1944 z udziałem sławnej Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Siergieja Kusewickiego i okazała się spektakularnym sukcesem. Przyszedł on jednak za późno i nie zmienił trudnej sytuacji kompozytora na wojennej emigracji w USA ? niecały rok później Bartók zmarł w biedzie i zapomnieniu. Koncert na orkiestrę okazać się miał jednym z jego ostatnich dzieł, także ? jednym z najpopularniejszych. Kompozytor złagodził tu swój muzyczny język, skłaniając się ku symetrycznej, klasycyzującej formie i większej brzmieniowej eufonii ? zarazem zachowując większość cech swego wcześniejszego stylu, z subtelnymi, lecz czytelnymi nawiązaniami do folkloru, supremacją elementu rytmicznego oraz barwną instrumentacją. Nazwa ?koncert? wskazuje tu na element solowego, wirtuozowskiego koncertowania, nie powierzony jednak jednemu instrumentowi, lecz różnym, a także ich grupom.
Piotr Maculewicz
Informacje o budynku
Wejście dla osób poruszajacych się na wózku:
brak danych
Kasa: brak danych
Toalety:
brak danych
Dojazd
Filharmonia Narodowa
Adres: ul. Jasna 5
Najbliższe przystanki: CENTRUM (około 750 metrów), METRO ŚWIĘTOKRZYSKA (około 300 metrów), JASNA (około 100 metrów).
Dojazd do przystanku CENTRUM liniami: 4, 7, 9, 15, 18, 22, 24, 25, 35, 117, 127, 128, 131, 158, 171, 175, 501, 507, 517, 519, 520, 521, 522, 525 oraz linią metra M1.
Dojazd do przystanku METRO ŚWIĘTOKRZYSKA liniami: 4, 15, 18, 35, 127 (tylko w kierunku Nowego Światu), 128, 175, 178, 518, 520 oraz linią metra M1 i linią metra M2.
Dojazd do przystanku JASNA linią 107 ? kierunek Kierbedzia. W przeciwnym kierunku autobusy linii 107 odjeżdżają z przystanku na placu Powstańców Warszawy oddalonego o około 200 metrów.
Linie autobusowe są obsługiwane wyłącznie przez pojazdy niskopodłogowe. Linie tramwajowe obsługiwane są przez pojazdy niskopodłogowe i wysokopodłogowe.
Powrót do programu Festiwalu
Legenda:
Wydarzenie dostępne dla osób niesłyszących
Pętla indukcyjna
Przenośne (osobiste) systemy FM
Język migowy
Napisy dla niesłyszących
Wydarzenie dostępne dla osób niewidomych i niedowidzących
Audiodeskrypcja
Tyflografika, materiały do dotykania
Wydarzenie dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową
Dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową z asystentem
Wydarzenia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną